Apihovo zdravo dete in kilavi slovenski oglasi
• Finance, 10.10.2003 •
Slovenski oglasi na Golden Drumu ne bodo dobili prav veliko nagrad. Še huje, skoraj gotovo ne bodo dobili glavnih nagrad, kot je zlata vrtnica za agencijo leta ali zlati boben za televizijski in tiskani oglas. To je bilo slutiti že ob začetku festivala, jasno pa je postalo včeraj ob objavi finalistov. Le za ščepec je slovenskih: en samcat televizijski oglas (P r i s t o p o v »M o s q u i t o«) in le štirje tiskani. V finalu celostnih oglaševalskih akcij je slovenska le Imeldina, ki se je uvrstila tudi v finale medijskih nagrad, skupaj z Agencijo 41. Pri internetnih straneh je precej bolje, saj je od 21 finalistov kar sedem slovenskih, a kaj, ko ta kategorija nima prav prestižne avreole.
Bilo bi sicer že kičasto lepo, če bi danes zvečer, ko se prireditev konča s podelitvijo nagrad, slavili domačini. Oglaševalski festival »nove Evrope« je letos namreč jubilejni, deseti. Treba je reči, da je nekaj najboljšega, kar iz Slovenije mednarodno odmeva. Pa tudi to, da je v desetih letih napredoval, kot se spodobi. Njegovim prirediteljem z idejnim očetom in vsakoletnim predsednikom Juretom Apihom na čelu, zato iskrene čestitke! In na mnoga leta, kot se reče za tem.
Če ošvrknemo zgodovino slovenskih nagrad, vidimo, da je bila na Golden Drumu v tem desetletju najuspešnejša Futura DDB, ki je edina s seštevkom vseh točk postala agencija leta – a to kar trikrat (1995, 1996 in 2001). Ko je postala drugič, ji je k temu pripomogel tudi zlati boben za tiskani oglas (»Najbolj zidni koledar«, delo Igorja Ariha in Ervina Hladnika-Milharčiča). Poleg Future sta slavili tudi agenciji Medja&Karlson (1994, zlati boben za tiskani oglas) in Luna (2000, zlati boben za televizijski oglas kviza Lepo je biti milijonar). Vse drugo so bile manjše nagrade, med njimi kar zajeten kupček zlatih paličic, ki pa jih tu ne bomo omenjali.
Tokrat je bila med kandidatkami, na katere smo obešali pobožne želje za kakšno zmago, zanimivejša Agencija 41. Na razstavi tiskanih del v bernardinskih Arkadah moraš narediti kar nekaj korakov, da obideš poplavo njenih Mobitelovih oglasov. Žal pa so ti v ospredju prav po količini, ne po čem drugem (je očitno menila tudi žirija). Agencija 41 pa se je uvrstila v finale medijskih nagrad z akcijo za Porsche, kar je malce zabavno, saj se je proslavila z oglasi za Mobitel…
Kaj še kaže »short lista« festivala, poleg nekoliko žalostne slovenske uvrstitve? Kar nekaj. Denimo, da je dobiti nagrado čedalje teže, saj tekmuje vse več držav. Letos prvič tudi Avstrija, ki ni nepomembna – dobro se zna denimo izkazati tudi na canskem festivalu. Avstrijski oglasi so predvsem opazni, imajo nekakšno grobo estetiko. No, opazila jih je tudi žirija, saj je v finalu kar osem avstrijskih televizijskih spotov in sedem tiskanih del. Zanimiva je tudi Hrvaška, a v nasprotni smeri; v finalu nima niti enega televizijskega niti tiskanega oglasa! Sicer pa tudi tokrat kaže, da imajo velike možnosti, poleg Avstrijcev, Poljaki ali Čehi, zlasti agencije Leo Burnett.
Podoba je sicer na splošno pravšnja. Slovenija po produkciji oglasov v zadnjem letu kaj več na Golden Drumu ni mogla pričakovati. Zlasti televizijskih oglasov je vse manj, pa ne le zaradi recesije, denarja…., ampak tudi zaradi pomanjkanja ambicioznosti, nekakšnega oglaševalskega poguma. Škoda.
Golden Drum je nedvomno živa in močna slovenska blagovna znamka, ki pravzaprav oglašuje Slovenijo. Morda se je njegove mednarodne uspešnosti nalezla tudi Siddharta, ki je nastopila na Mobitelovi torkovi zabavi. Udeleženci festivala so gotovo zelo dobro ciljno občinstvo za ambiciozno skupino, nekateri tujci pa so bili menda zelo navdušeni. Mogoče se bo iz tega še kaj izcimilo.
Marjeta Bogataj,
novinarka